torstai 21. marraskuuta 2013

Talven taikaa


Tänä aamuna en ollut uskoa silmiäni kun katsoin ulos: lunta! 
Mun mieliala on heti ollut hieman ylempänä, kun talvinen tunnelma on vallannut mielen.
Sellainen kaunis talvinen tunnelma, kimalteleva, rauhaisa ja lämmin, 
ei sellainen synkkä niin kuin tähän astinen talvi on ollut.
Kun astuin ovesta ulos ensimmäistä kertaa, päässä alkoi soida Varpunen jouluaamuna. 
Tästä taisi alkaa myös minun todellinen joulunodotuksenaikani, joka auttaa jaksamaan kylminä päivinä.
Talvi ja joulu inspiroi niin monella tavalla: mieli tulvii piirrosideoita, runoja, lahjaideoita ja ympäröiviin ihmisiin kohdistuu enemmän välittämistä. 
Pian saatan päästä jopa laskettelemaan tai luistelemaan, enkä enää edes pelkää kylmää niin paljon.

Talon sisällä taas myllerretään vähemmän puhtaissa merkeissä...
Juuri kun minua on kehuttu terveellisestä syömisestä ja itsekuristani, niin olen alkanut lipsua.
Keksinmuruja, myslejä, karkkeja, suklaata, sipsejä ja suolapähkinöitä; näistä on minun himot ja huono olo tehty.
Luulen, että naposteluntarve juontuu heikosta olostani, joka taas johtuu siitä n.700kcal pitkäaikaisesta päiväsäännista yhdistettynä tarpeeseeni pysyä liikkeessä.
Eilenkin jouduin lähtemään ennen viimeistä tuntia koulusta, koska tuntui niin vaikealta päästä rappuset ylös kolmanteen kerrokseen.. pelkäsin oikeasti että voimani loppuvat ja taju lähtee. Ihan hirveä olo.
 Illalla kuitenkin menin harkkoihin, olihan siinä sitä energiaa tullut koulun jälkeen popsittua ja myönnettäköön, että harkat menivät energisemmin ja paremmin kuin pitkään aikaan.
 Minun vain pitää saada ruokaa enemmän lautaselle (tai siis lautaselta vatsaan, eikä roskiin), niin ei tarvitse korvata sitä vääränlaisella ravinnolla.


Nyt eletään läheisistä välittämisen aikaa, mutta osaanko ja saanko olla itsellenikin myötätuntoinen ja antaa anteeksi?
Tuntuu niin väärältä... 

Huomenna on sentään ensimmäinen tapaaminen nupolla, eli nuorisopsykiatrian poliklinikalla. Wish me luck.


Ps. Tapahtuipa kerran koulun käytävällä ruokavälkällä:
Istuin tapani mukaan erään pöydän ääressä ja ne samat tytöt, kuin aina ennenkin, tulivat saman pöydän ääreen lähikaupan hedelmäosaston kanssa.
Toisella tytöllä oli mukanaan muunmuassa banaani, joka oli kauniin keltainen ja siinä oli pieni ruskea jälki. Näin ollen, banaani oli melkein täydellisen kypsä syötäväksi, ehkä vähän raaka minun makuuni.
JUMALAUTA SE TYTTÖ SANOI "hihi oon ottanut pilaantuneen banaanin" JA HEITTI SEN VITTU ROSKIKSEEN!
Olin ihan äärettömän raivostunut! Teki mieli oikeesti läimäistä niitä molempia! Vittu se banaani olis ollut hyvä vielä yli viikon päästä! EN YMMÄRRÄ! Pakko kai yrittää. SAATANA......
 

11 kommenttia:

  1. Sanoit, että "olet alkanut lipsua". Tuli pakostikin mieleen minä keväällä, kun olin elänyt kitukuurilla parillasadalla kalorilla päivässä. Sitten tekee himo ihan kaikkea, tää on enemmän kun luonnollista. :D Kroppa on kyllä sen verran fiksu että himoaa sitä mitä tarvitsee. Mitä pidempään nälkiintyminen jatkuu sitä suuremmaks ne himot kasvaa, joten syö ennen kun niistä tulee hirmusia, niinkun kävi mulle... Järkyttävä rasvan ja hiilarinhimo johtikin siihen että kaon sormet kurkussa sitä rasvaläjää ulos sisuksistani ja kun saan sen pihalle, himot on vaan entistä kovemmat. Nyt oon ku ihmeen kaupalla onnistunu vastustamaan näitä...

    Mutta siis toivottavasti tajuat pointin. Kun syö liian vähän, saattaa joutuu kokemaan nahoissaan kunnon ruokahimot. Mä olen himoinnut banaania chilikastikkeella, omenoita soijakastikkeella, lakuja juustodippikastikkeella, edamjuustoo+oivariini+vadelmahilloo ja mitäköhän muuta! Puol kiloa ketsuppia oon syönyt myös... Mut siis, älä nälkiinnytä ittees siihen pisteeseen, että kehos päättää ottaa energiaa ja ravintoaineita väkisin, se ei oo yhtään kivaa, varsinkin jos oppii oksentelun. Ekasta kerrasta alkaa kierre joka imas mutkin sisäänsä ja viimeset viis kuukautta on ollu yhtä helvettiä.

    Tulipas selostus koska oon taas hyper mutta voimia voimia voimia! <3

    VastaaPoista
  2. Joo ton takia haluunkin taas tsempata terveellisyyden kanssa etten joudu mihinkään kierteisiin. En mä enää olekkaan itseäni nälkiinnyttämässä.
    Kiitos, voimia sinullekin :) <3

    VastaaPoista
  3. Vihdoin pääsin tännekinpäin <3

    Mutta loksahti ensimmäisenä tuo Varpunen jouluaamuna, mun lemppari joululaulu <3 oonkin sen jo kertaalleen kuullu ja edelleen voisin vaikka itkeä sen kuullessani. Mutta niinkuin Emilia yllä kommentoi niin aika samalla linjalla olen, vaikkakaan en kokeillut moista, ollaan vaikkapa yhdessä kokeilematta puolta kiloa ketsuppia, eikös? :)

    Oon tosi lyhyt sananen kun oma olo on vähän... keho ahdistaa mua nyt just niin julmetun paljon enkä vain ole sujut itseni kanssa... en vain ole, joten se heijastuu siihen etten jaksa oikein kommailla ja sepitellä tarinoita. paitsi tietty näitä uuberkivoja selityksiä!

    Ulkoasusta muuten (kun vihdoin KONEELLA olen ;D) niin suosittelen etsimään netistä jonkin vähän "jatkuvan" kuvan näköisen taustan, koska mulla menee vähän silmät sekaisin noin monesta linnusta ;D jaja kenties vaaleemman harmaan sävynen tämä blogipohja? ;) Tuo vähän kirkkautta jajaja mitäs vielä... No jos sä tahdot niin tahtoisitko jos teen sulle sellasen yläkuvan? :) Niinkun mullakin on oma tekemä yläkuva tossa otsikon sijaan. Voisin väsätä, tykkään kovasti kuvanmuokkaamisesta meinaan! Tietty saat itse päättää millainen jne :D

    VastaaPoista
  4. Se onkin yks kauneimmista lauluista!
    Eikä kokeilla ketsuppia :)

    No et sä nyt kovin lyhytsanainen musta ole, mutta voimia sulle nyt sinne!

    Joo mulle tulikin mieleen et muokkaisin ton kuvan sopimaan tonne nätimmin, tai sit vaihdan vielä. Kiitos palautteesta, täytyypi rukkailla. Itseä tympii kun tuolta sivustakin meinaa linkit hukkua taustaan :D
    Mut mä olen jo suunnitellut millasta yläkuvaa teen, tykkään itekkin paljon kuvienmuokkailusta ja kaikesta sellasesta! :) kiitos tarjouksesta kuitenkin ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hihi eipä mitään ;) odotan innolla mitä saat aikaiseksi ;)

      Poista
  5. Tsemii sulle! Tottakai saat ja voit olla itsellesi armollinen, sun TÄYTYY! :) <3
    Ja siis muaki raivostuttaa ihmiset, jotka luulee että banaani on _PILALLA_(?!?!?), jos se ei ole sellanen saatanan raaka, vihree ja kova, vaan kypsä ja maukas, ehkä muutaman ruskean "läntin" kera!!! Ja ne läntithän on vaan banaanin hiilihydraattien muuttumista (juurikin kypsyessä) sokereiksi, mikä juuri antaa banaanille hyvän maun! ARGHHHHH.
    Niin, ja mä kyllä ihan oikeesti tykkään sun blogin ulkoasusta tälleen, söpö, talvinen ja esteettinen! En edes heti huomannut, että kuva ei oo jatkuva! Voisitko vaikka jossain postauksessa kertoo missä/miten suunnittelet/muokkaat blogia, banneria, ulkoasua yleensä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen, kiitos! :)<3
      NIIMPÄÄÄÄ Verenpaine nousee samantien ku ajattelenki!!!! DDDD::::<<<<
      Banaani on sitten pilaantunu, kun se on niin kypsä, ettei se pysy koossa kun sitä yrittää ottaa käteen jos multa kysytään :D
      Voi olla, että muutan vielä jotain, mutta kiitos tosi paljon, tuntuu tosi hyvältä että oot sitä mieltä! :) <3 Mä pistän ton kysymyksen korvan taakse! :>

      Poista
  6. heii, toivottavasti meni hyvin tuolla nupolla :) ja oon lähiaikoina paljon pohtinu että välittääkö ihmiset musta oikeasti ja kaikkea muuta ja jotenki tuntu ihanalta lukea tuo "ympäröiviin ihmisiin kohdistuu enemmän välittämistä. " itelläni on vähän inhottanu tää talven tulo mutta ehkä tää joulun aika tosiaan tuo sellaista lämpöä ympärille nyt ku ajattelen :) ja saat ja sun pitääkin olla itelles myötätuntoinen ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meni siellä ihan jouhevasti! :)
      Tottakai susta välitetään, älä koskaan unohda sitä!
      Ole sinäkin itselles myötätuntoinen, kiitos :) <3

      Poista
  7. oikeesti :D en oo tähän mennes tavannu varmaan ketään joka ymmärtäis mun suhtautumista lastenhankintaan että tosi kiva :)

    VastaaPoista

Mitä mietit?