torstai 26. joulukuuta 2013

Ihan oikea joulu






Hyvää tapaninpäivää ja yhä edelleen joulua jos multa kysytään!
Kauvan odottamani juhla on sujunut ihanasti, eikä loman lyhyyskään ainakaan vielä ole mieltä mustannut.
Tämä taitaa olla ensimmäinen joulu pitkään aikaan, kun olen saanut kaikki kortit, lahjat, siivoushommat jne. valmiiksi ennen aattoa.

Aattoaamuna heräsin ajoissa ja kokoonnuimme siskojen kanssa avaamaan joulusukkien pikkulahjat (pk-seudulla asuvat isosiskot viettävät joulunajan meillä) ja koko perhe riisipuurolle.
Minua pelotti ensin puuron syönti, mutta söin normaalin aamiaiseni puolikkaana ja hieman puuroa, niin sain nautittua jouluperinteestä ilman suurempia ahdistuksia.
Kummisetäni kävi tervehtimässä ja ennen Lumiukon telkkaristatuloa kävimme viemässä äidin vanhemmille tekemäni juustottoman juustokakun.

Talo ja jouluruuat viimeisteltiin ja pikkuhiljaa isän vanhemmat, vanhin isosisko ja serkkuni saapuivat.
Otin ruokaa viimeisten joukossa ja sain ottaa pienemmän lautasen, eikä ketään pahemmin kommentoinut syömisiäni.
Pystyin jopa syömään lusikallisen perinteistä juustokakkua kahvin kanssa!

Siskonlapset ja avomies saapuivat ja joulupukki kävi kuuden maissa.
Lahjojen jako on melkoinen härdelli, tiedäthän ne Ikean suuret siniset kassit? Lahjoja on joka joulu ainakin 5-6 kassillisen edestä.
Minä sain näppäimistön ja suojan tablettiini, yogitean jouluteelajitelman, luomuja mustikkamarmeladeja, bodyshopin tuotteita, avonin tuotteita, essien kynsilakan, arvan, kaksi essua ja keittiöliinoja, suolasirottimen, Pentikin pussilakanasetin, telkkarin, lämpimät hanskat, ihanat tohvelit, pyjamahousut, Nomination-palan, pinkin juomapullon, muumi-tuikkutelineen, ruutuvihon, alusvaatepussukan ja 250euroa. Lahjat eivät kuulu mun jouluni tärkeimpiin asioihin, mutta olen kaikista niin innoissani ja kiitollinen että olihan ne kiva esitellä.
Olen iloinen, etten saanut yhtään suklaata tms! Minä annoin monille sukulaisille itsetehtyä raakasuklaata ja he ovat kyllä olleet kiitollisia ja iloisia niistä, ihana juttu.

Loppuillan vietimme pelaillen ja muut maistelivat vielä jouluherkkuja. Kyllä minäkin varmaan yhden itse tekemäni voittoman, vehnättömän piparin saatoin napostella. Taisivat muutkin pitää niitä parempina, kuin niitä perinteisiä epäterveellisiä, joita mummu oli tehnyt.

Joulussa parasta on jälleen ollut yhdessäolo. Meidän sukulaiset on niin avoimia ja mukavia ja kun kokoonnumme yhteen, meillä on aina hauskaa ja saan tuntea itseni rakastetuksi. Joulupäivänä porukka kokoontui isän vanhempien luo, sielläkin meni ihan hyvin ja pystyin syömään nokareen mummun joulutorttua, sillä hän oli tehnyt taikinan itse. Kaupan lehtitaikina kuvottaa, ei makunsa puolesta, mutta enhän minä sitä ensimmäisenä arvioikaan.

Tänään vanhin isosisko perheineen tulee meille syömään ja menemme äidin vanhempien luo. Siellä ei ole jouluruokaa, koska äidin vanhemmat eivät enää jaksa järjestää sellaisia. Minä ja isosiskoni olemme leiponeet sinne tarjottavaa mummun pyynnöstä. Minä tulen maistamaan vain palan itse tekemääni maustekakkua, sillä sen reseptin olen muuntanut terveellisemmäksi.

Niimpä niin, minulla ei todellakaan ole ongelmia ylensyönnin kanssa, minun on vaikeaa löytää asioita jotka saisin kurkustani alas. Kun löydän syötävää, en sitäkään syö niin paljoa kuin pitäisi. Mutta en viitsi murehtia jouluna sellaisia.

Ihanaa joulunaikaa vielä teille kaikille! Isot jouluhalit!

2 kommenttia:

Mitä mietit?